De elektrische Zoë is al onze derde auto die we delen via Dégage. Toen we bij het overlijden van mijn moeder haar autootje kregen, was het meteen duidelijk dat we hem niet alleen zouden gebruiken. Voor ons was het een gekke gedachte dat de auto ons plaats en geld zou kosten zonder dat hij veel gebruikt werd. We besloten hem te delen.
“Wij recupereren ongeveer de helft van onze kosten. De premies en het delen samen, maken het heel interessant om een deelwagen te hebben.”
Wanneer onze tweede deelwagen het begaf, stelden mijn vrouw en ik ons de vraag of we nog wel echt een eigen wagen nodig hadden. Ik vond van niet, maar zij dacht er anders over. Een elektrische wagen werd het compromis. De premie van de stad Gent heeft een duwtje gegeven om de prijskloof die er vandaag jammer genoeg nog is tussen elektrische en niet-elektrische wagens te overbruggen. Ik vind de premie een erg goed signaal omdat we zo niet enkel naar een elektrische mobiliteit gaan met groenere auto’s, maar ook naar een gedeelde mobiliteit met minder auto’s. Door onze wagen te delen, laten we andere Gentenaars proeven van de voordelen van elektrisch rijden. Zo kunnen we de twijfels over de rijervaring en het bereik wegnemen, dat is super tof!
Mensen kopen auto met één rit in het hoofd. Met het elektrisch rijden is dat bijna mogelijk, al kan de laadinfrastructuur beter. Maar dat is het fantastische aan Dégage: als wij op vakantie gaan, gebruiken we een andere wagen.
Waar wij wel in het begin wat schrik voor hadden, was dat we te weinig kilometers gingen doen. Stad Gent legt voorwaarden op op het aantal gedeelde kilometers. We konden niet goed inschatten of autodelers onze e-auto genoeg gingen gebruiken. Stel bijvoorbeeld dat autodelers hem enkel gebruiken voor korte afstanden omdat ze het bereik niet vertrouwen. Dat bleek gelukkig niet zo te zijn!